„Лукойл“ преразглежда стратегията си в България и обмисля продажба на бизнеса

„Лукойл“ започна работа по преразглеждане на стратегията си в България, като с помощта на международни консултанти ще бъдат анализирани различни възможности, „включително продажбата на бизнеса“. Това се казва в съобщение, публикувано на официалния уебсайт на компанията. В него се казва, че решението е взето предвид „същественото изменение на условията за осъществяване на дейността на предприятията от групата „Лукойл“ на територията на България“.

„Преразглеждането на стратегията е следствие от приемането от страна на държавните органи на България на дискриминационни закони и други несправедливи, пристрастни политически решения спрямо рафинерията, които нямат  нищо общо нито с цивилизованото регулиране на големия бизнес, нито с увеличаването на приходната част на бюджета на страната“, се казва в съобщението на „Лукойл“. Компанията твърди, че има „изкуствено раздухана политическа буря“. Според разпространените данни, за последните 20 години компанията е инвестирала над 3,4 милиарда щатски долара в рафинерията в Бургас и е развила мрежа от бензиностанции и други обекти.

В парламента вече е внесен законопроект, с който вносът на руски петрол да отпадне в срок не по-рано от 1 март 2024 г. и не по-късно от 15 март 2024 г. Още преди повече от седмица компанията излезе с позиция, че отмяната на новите квоти за износ на нефтопродукти от началото на следващата година, които не могат да се пласират на българския пазар, фактически е равносилна на отмяна на дерогацията още от декември 2023 година. Също така в публикация на „Политико“ преди време се твърди, че компанията нарушава правилата на дерогацията, но дори вчера премиерът Николай Денков заяви, че засега закононарушения не са установени.